zondag 24 januari 2010

Tel ik wel mee?

Ik roep het al jaren en ik blijf het roepen: downloaden werkt. De muziekindustrie is het niet met me eens, die blijven roepen dat downloaden de muziekindustrie kapot maakt, maar toch blijf ik roepen: downloaden werkt. In al die jaren dat ik muziek van het internet gehaald heb, ben ik alleen maar meer gaan kopen. Daar is de Ikea ook blij mee, want het kostte een extra Billy. Alleen als ik naar de cd's kijk die ik gekocht heb, dan valt een ding op. Ik ben minder van de grote, moord en brand schreeuwende, maatschappijen gaan kopen en veel meer van kleinere platenmaatschappijen. Ik ben ook minder in winkels gaan kopen, maar meer online en ook veel mee direct bij de artiesten. Via hun websites of bij concerten. Ik heb dan ook significant meer cd's met daarin hanenpoten van de artiest in kwestie ingekladderd. Maar dat was mijn eigen keuze. Dat dus de grote platenmaatschappijen inderdaad aan de bel trekken, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Hun verkopen storten in, maar dat ligt toch aan henzelf: het aanbod is minder interessant (voor mij). Zij roepen echter ook dat de algehele cd- en muziekverkoop instort. En dat vond ik dus altijd wat merkwaardig, want het is meestal stervensdruk bij de merchandisestandjes bij liveconcerten. Maar als ik de woorden van Zoe Keating, ik kende haar niet, maar ze schijnt als een dolle te verkopen in de klassieke wereld, dan zou het zomaar kunnen zijn dat al die cd's die ik live kocht nooit meegeteld zijn in de verkopen! Zij concludeert:
I've always suspected that behind the endless variations in the press on the "No one is selling music" story....there are plenty of independent musicians who do...but we can't prove it.

Het hele verhaal leest u hier bij de Music Think Tank, de opmerkingen Zoe staan in de comments. Het zal mij er niet van weerhouden om minder cd's te kopen. Zolang de artiesten er maar beter van worden...

Geen opmerkingen: