vrijdag 19 september 2008

Hilbilies in De Helling...

Ooit interviewde ik ze. Dat was in de buurt van een van de eerste optredens in Nederland. In cultkringen was de naam van Hayseed Dixie inmiddels doorgedrongen en ik, als fervent AC/DC fan draaide A Hillbilly Tribute to AC/DC aardig grijs. De jongens hadden er lol in en vooral zanger en afgestudeerd filosoof John Wheeler, beter bekend als Barley Scotch, was een praatgrage gast. Die naast een hoop bier drinken, de heren zopen Affligem uit de fles, ook nog wat van Europa wilde zien en nog meer van Schoppenhauer, onderwerp van zijn scriptie, wilde leren. Dat iets van Europa willen zien nam Wheeler met de volgende tours die hij door Europa maakte nogal letterlijk. Waar de overige heren keurig met de tourbus gingen, pakte Wheeler de motor (een Truimph dit keer). Dat leverde bij zijn meest recente concert, afgelopen zondag in De Helling, de nodige sterke verhalen op. In sterke verhalen zijn de heren nog steeds goed, maar wat opviel, de heren zijn in die drie jaar dat ze Europa doen verdomd goed gaan spelen. De covers gaan een versnellinkje hoger, de eigen nummers, die live veel en veel sterker uitpakken dan op de plaat, wel twee versnellingen en de show is van een zeer hoog gehalte. Je staat er met een dikke grijns naar te kijken. Toen Storm vroeg of ik mee ging heb ik even getwijfeld, ik dacht de trucjes van Hayseed Dixie wel te kennen, maar ik ben blij dat ik geweest ben. Want zelden heb ik een band zich zo zien ontwikkelen in drie jaar. Goed, de eigen nummers verhouden zich nog steeds niet tot de covers en sommige grappen ken ik nu wel, maar wat een spelplezier en wat een (technische) klasse. Het optreden in De Helling was het laatste, hier in Europa van de huidige tour. De jongens gaan nu weer een plaat op nemen, en dan huurt Wheeler weer een motor om door Europa te crossen. Ik zou dan maar eens gaan kijken als ik u was. Vooral als u Hayseed Dixie nog niet kent. Want wat kun je een lol hebben met twee banjo, een akoestische bas, een akoestische gitaar en een viool. Vooral als je Hayseed Dixie heet…

Geen opmerkingen: